رازهای زنجیره مارکوف در گوگل

زنجیره مارکوف

اخیرا با یکی از پتنت های جالب گوگل آشنا شدم، این پتنت درباره زنجیره مارکوفه (یکی از تئوری های مدل سازی برای تحلیل داده ها در دنیای آمار و احتمالات) و اگر بخوام به زبان خیلی ساده توضیح بدم به این معنیه که ما معمولا اتفاقاتی که در آینده میوفته رو با توجه به داده‌های گذشته پیش بینی می‌کنیم. ولی زنجیره مارکوف حرف حسابش اینه که اتفاقات آینده فقط به انتخاب فعلی شما بستگی داره و اصلا از انتخاب های گذشته تاثیر نمیگیره.

تعریف زنجیره مارکوف: مدلی برای نمایش دنباله‌ای از متغیرهای تصادفی که در آن احتمال رویداد هر پیشامد فقط به شرایط فعلی وابسته‌ است.
یک مثال برای اینکه بهتر با مفهوم Markov Chain آشنا بشید.راه رفتن یه فرد مست رو در نظر بگیرید، اگر این شرایط رو تصور کنید هر قدمی که این فرد برمیداره بسته به قدم های قبلیش نیست و فقط به قدمی که همون لحظه برداشته بستگی داره. یعنی اصلا با الگوی قبلی، نمیشه قدم بعدی رو پیش بینی کرد.قبل از اینکه ربط این تئوری ریاضی رو با دنیای سئو بدونیم باید به دو نکته توجه کنیم:نکته اول: لزوما هر پتنت ثبت شده گوگل، در هسته استفاده نمیشه‌ اما با توجه به شواهدی که در پروژ‌ه‌های گوگل ترنزلیت، گوگل نیوز و دیسکاور وجود داره به نظر میرسه که این تئوری در هسته گوگل مورد استفاده قرار گرفته و علایق فعلی کاربر در ارائه نتایج اثر گذاره‌.

دومین نکته: آیا رفتار و انتخاب کاربر از این فرضیه پیروی میکنه یا نه؟

اگر از نگاه گوگل به این پتنت نگاه کنیم متوجه میشیم که در نهایت باید experience مناسبی برای کاربر ایجاد کنیم و جواب همه سوالاتش رو با فلو مناسب بدیم که یه بخشش به طراحی مناسب پروداکت مربوط میشه.

تو داستان سمانتیک ما یه بخش داریم به نام Content Flow که یعنی اگر شما دارید فلو محتوای سایت و یا مقالات رو میچینید هر بخش، پاراگراف یا هدینگ براساس و تکمیل کننده بخش قبلی باشه.

حالا من میخوام یه مثال درباره چیدن فلو محتوایی بزنم که بتونید ربط سمانتیک و زنجیره مارکوف رو بهتر درک کنید.

فرض کنید شما قصد دارید یک محتوا درباره نحوه نصب ویندوز 10 بنویسید، چیدن فلو برای این محتوا به این صورت هست:

۱. بیان پیش نیازهای فنی ویندوز 10.
۲. شناخت سخت‌افزار مورد نیاز کاربر برای نصب نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی.
۳. آموزش فرمت درایو.
۴.  آموزش مراحل نصب

درواقع این فلو محتوایی قدم به قدم کاربر رو با خودش همراه میکنه و اگر دقت کنید متوجه میشید که اجرای هر مرحله تکمیل کننده و وابسته به تک مرحله قبل (یعنی شرایط فعلی) میشه و وپیاده سازی این مراحل به گوگل کمک می‌کنه با توجه به پتنت زنجیره مارکوف محتوای ما رو راحت تر و بهتر درک کنه.

به زبان ساده‌تر هر چقدر فهمیدن محتوای شما برای گوگل کم هزینه تر باشه، می تونید سریع‌تر و راحت‌تر رتبه بگیرید. پس درک پتنت‌های گوگل و پیاده‌سازی محتوا براساسشون به شما کمک میکنه تا نتایج بهتری بگیرید.

نتیجه گیری: سعی کنید برای چیدن فلو و تولید محتوا زمان کافی بذارید و همه مباحث مرتبط با Entity ها رو درک و با کمک سمانتیک پیاده‌سازی کنید.

در انتها در نظر داشته باشید بخشی از متن برداشت شخصی و تجربه من از این پتنته که چندین بار تست کردم نتیجه گرفتم‌. امیدوارم این پست براتون جذاب و کاربردی باشه.

همچنین ممکن است خوشتان بیاید:
پست های مشابه بیشتر