Scoring Candidate Answer Passages

به تازگی با پتنت جالبی از گوگل رو به رو شدم که سال 2015 ثبت شده و درباره Scoring Candidate Answer Passages هست. در ادامه نتایج بررسی و برداشت خودم از این پتنت رو با شما به اشتراک میذارم:

موضوع این پتنت درباره امتیازدهی به پاسخ‌های یک کوئری است که در نهایت گوگل بتونه بهترین پاسخ را به کاربر نمایش بده. اول از همه برای اینکه بهتر پتنت رو تحلیل کنیم نیاز داریم تا با دو شاخص آشنا بشیم:

Query Dependent Score
Query Independent Score

عبارت Query Independent Score امتیازدهی مستقل از کوئری معنا میشه؛ یعنی در این فرآیند، سیستم امتیازدهی ربطی به سوال یا کوئری کاربر نداره. این شاخص شبیه Page Rank هست و بررسی میکنه که کوئری مورد نظر چه لینک‌هایی رو از سایر سایت‌ها دریافت کرده (Citation) و به این صورت Importance رو افزایش میده.

شاخص دوم Query Dependent Score امتیاز دهی وابسته به کوئری معنا میشه، یعنی گوگل محتوا رو بررسی میکنه تا ببینه طبق معیارهای زبان شناسی معنایی تا چه حد محتوا و کوئری با هم ارتباط (Relevancy) دارن.

در نظر داشته باشید که فقط این الگوریتم در هسته گوگل کار نمیکنه و همزمان الگوریتم‌های مختلفی در حال بررسی کوئری‌ها و رتبه‌دهی به وبسایت‌ها هستند، پس یادگیری و پیاده سازی این مورد به معنای نتیجه گرفتن 100% از موتور جستجو نیست. ولی قطعا یادگیری و پیاده سازی پتنت‌های گوگل باعث بهبود رتبه‌ها و محتوا خواهد شد.

این نکته رو همیشه به خاطر داشته باشید که فرآیند سئو مسابقه دو ماراتنه، نه دو سرعت!

وقتی کاربر سوال یا کوئری خاصی رو جستجو میکنه، وظیفه موتور جستجو در این مرحله نمایش بهترین پاسخ به پرسش کاربر هست. میدونیم که برای انتخاب بهترین پاسخ، وبسایت‌های بسیاری کاندید هستند که توسط گوگل شانس انتخاب شدن رو دارن، گوگل بر اساس مدل زبانی Tri-gram Model تمام پاسخ‌های کاندید شده (Candidate Answer Passages) رو بررسی میکنه، به عبارتی گوگل تمام Passage‌هایی که رتبه خوبی دارن رو با مدل زبانی (Linguistic) بررسی و کلمات و عباراتی که در این Passageهای کاندید شده مشترک هستن رو چک می‌کنه.

بریم سراغ مثال برای درک بهتر این مطلب:

کوئری جستجو شده: دلایل تغییرات آب و هوایی چیست؟

2 نمونه از پاسخ‌هایی که قبلا وجود داشتند (Historical Answer Passages)

1- دلایل تغییرات آب و هوایی می تواند نتیجه فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و از بین رفتن جنگل ها است.
2- عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی، اقدامات صنعتی و سوزاندن سوخت های فسیلی است.

پاسخی که گوگل انتخاب میکنه (Candidate Answer Passage)

دلایل اصلی تغییرات آب و هوایی، فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی، از بین رفتن جنگل ها و اقدامات صنعتی است.

بررسی وجوه اشتراک این 3 پاسخ:

Candidate Answer: “سوزاندن سوخت های فسیلی” “از بین رفتن جنگل ها” “اقدامات صنعتی”

Historical Answer 1: “سوزاندن سوخت های فسیلی” “از بین رفتن جنگل ها”

Historical Answer 2: “اقدامات صنعتی” “ سوزاندن سوخت های فسیلی”

بررسی وجوه اشتراک این 3 پاسخ، نشان دهنده این موضوع هست که پاسخ کاندید انتخابی بیشترین وجه اشتراک رو در Entityهای استفاده شده با پاسخ‌هایی قبلی داشت. بنابراین وقتی در حال نوشتن یک محتوا هستیم خیلی مهمه که بدونیم قبل از ما چه دیتایی در رابطه با موضوع وجود داشته که گوگل بهش بها داده. با این دیدگاه میتونیم پاسخ بهتر و کامل‌تر از داده‌های قبلی خلق کنیم و به QDS بالاتری برسیم.

مطمئنا به کارگیری این روش می‌تونه به شما در بدست آوردن Zero-Position کمک کنه؛ البته یک مقاله بسیار مفصل درباره نحوه محاسبات دقیق این الگوریتم هم به زودی تو سایت شخصیم منتشر میکنم برای افرادی که علاقه مند هستند.
لینک Patent:
https://patents.google.com/patent/US9940367B1/en

همچنین ممکن است خوشتان بیاید:
پست های مشابه بیشتر